Producătorul suedez de automobile Volvo a anunțat că își reduce semnificativ gama de modele disponibilă pe piața din SUA.
Măsura vine ca reacție la noile tarife vamale impuse de administrația Trump, care au afectat considerabil profitabilitatea.
Foto: Volvo
Constructorul scandinav, care este deținut de grupul chinez Geely, a confirmat că va elimina din ofertă mai multe modele de berline și break-uri, concentrându-se în schimb pe SUV-uri, singurul segment care mai poate genera marje de profit satisfăcătoare în actualul context economic, potrivit Reuters.
Decizia a fost luată în urma aplicării, de la 1 aprilie, a unor tarife de 27,5% pentru vehiculele produse în Europa și de peste 100% pentru cele importate din China. Volvo este una dintre companiile auto cele mai afectate de noile taxe, din cauza faptului că o mare parte din producție este în afara SUA.
„Dacă vrei să reduci vânzările în SUA, atunci ar trebui să obții cât mai multă valoare din puținul pe care îl mai vinzi”, a declarat Andy Leyland, cofondator al firmei de analiză SC Insight, specializată în lanțuri de aprovizionare.
În urma acestei decizii, Volvo va comercializa pe piața americană doar aproximativ jumătate dintre cele 13 modele pe care le are în ofertă la nivel global. Cu excepția break-ului V60, gama disponibilă în Statele Unite va fi formată exclusiv din SUV-uri, în timp ce modelele sedan vor fi eliminate complet. De altfel, fabrica din Carolina de Sud a oprit producția sedanului S60 în 2024, iar vânzările S90, care este produs în China, au fost suspendate. Noul sedan electric ES90 nu va fi comercializat, deoarece nu poate fi oferit la un preț competitiv tocmai din cauza taxelor.
De asemenea, Volvo a anunțat suspendarea temporară a vânzărilor unui alt model electric, EX40, fabricat în Europa, fără să furnizeze, însă, detalii suplimentare. În ceea ce privește crossover-ul cu emisii zero EX30, care trebuia să fie un model de volum pe piața americană, suedezii vor vinde doar versiunea cu două motoare, care pornește de la 46.195 de dolari. Varianta entry-level, care folosește un singur motor, anunțată la un preț de 35.000 de dolari, nu va fi disponibilă.
Dealerul Volvo Bill Wallace din Florida confirmă dificultățile din piață: „Chiar și la un model de lux, dacă rata lunară este puțin mai mare decât la un BMW sau Lexus, pierzi vânzarea. Clienții iubesc Volvo, dar marca este pur și simplu în locul nepotrivit, la momentul nepotrivit”.
Chiar dacă SUV-ul de top EX90 este asamblat în SUA, majoritatea componentelor sale sunt aduse din Europa și, astfel, sunt supuse unui tarif de 25%. Cu un preț de pornire de 81.290 de dolari, acest model nu a generat interesul așteptat, înregistrând sub 2.000 de unități vândute în prima jumătate a acestui an. Fabrica Volvo din Carolina de Sud are o capacitate anuală de producție de până la 150.000 de vehicule.
Pentru a-și adapta strategia pe termen lung, Volvo a anunțat că va începe din 2026 producția SUV-ului hibrid XC60 în uzina din Statele Unite. Această decizie face parte dintr-un plan mai amplu de a reduce expunerea la tarifele vamale și de a-și consolida poziția pe una dintre cele mai importante piețe pentru companie. În 2024, Statele Unite au reprezentat 16% din veniturile globale ale Volvo Cars.
Volvo a anunțat, joi, că profitul operațional din cel de-al doilea trimestru a scăzut la 297,83 milioane de dolari față de cele 823,63 milioane de dolari în aceeași perioadă din 2024, potrivit CNBC. Veniturile din cel de-al doilea trimestru au scăzut la 962.86 milioane de dolari comparativ cu 10,452 milioane de dolari în același interval de anul trecut.