Această perioadă pune la încercare bugetul de sărbători al românilor, iar diferențele de cheltuieli devin tot mai vizibile de la an la an.
De la familiile cu venituri ridicate din marile orașe până la gospodăriile din mediul rural, modul în care sunt alocați banii pentru mese festive, cadouri și vacanțe arată clar cine cheltuie cel mai mult în această perioadă.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Bugetul-de-sarbatori-al-romanilor-Freepik-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Freepik
Transformarea comerțului cu amănuntul din perioada Sărbătorilor de iarnă este remarcabilă. Cumpărăturile au trecut de la mall-uri aglomerate și cataloage tipărite, la un univers al confortului omnichannel, al descoperirii digitale și al instrumentelor susținute de inteligența artificială. Cu toate acestea, există o constantă. Perioada de dinainte de Crăciun este momentul în care comportamentul consumatorilor reflectă atât realitățile economiei, cât și dorința de a celebra.
Bugetele dedicate cumpărăturilor de sărbători sunt mai reduse în acest an cu aproximativ 10% față de anul trecut. Reducerea vine pe fondul așteptărilor privind scumpirea produselor specifice sezonului. Potrivit studiului anual Deloitte Holiday Retail, 77% dintre cumpărători anticipează prețuri mai mari, ceea ce îi determină să-și ajusteze cheltuielile.
Analiza arată că îmbrăcămintea și accesoriile continuă să ocupe primul loc în topul categoriilor pentru care se alocă cele mai mari sume. Mai exact, acestea reprezintă 20% din bugetul total. În același timp, cardurile cadou devin tot mai populare, ajungând la 17% din cheltuieli, cu 4% peste nivelul din 2024. În schimb, interesul pentru produsele electronice scade, bugetul aferent acestora coborând la 12% de la 15% anul trecut.
Totodată, se remarcă o creștere semnificativă a numărului de cumpărători care preferă să ofere experiențe în locul obiectelor. Astfel, 47% dintre respondenți aleg cadouri precum cine la restaurant, bilete la spectacole sau acces la centre de relaxare. În acest caz, ponderea este cu 8% mai mică decât anul precedent.
Cheltuielile pentru astfel de experiențe sunt estimate să scadă într-un ritm mai lent, cu doar 6%, față de diminuarea de 14% prognozată pentru produsele de retail.
În ceea ce privește comportamentul de achiziție, șapte din zece consumatori compară ofertele prin mai multe canale. De asemenea, 68% dintre ei spun că vor apela la instrumente digitale pentru cumpărăturile de sărbători. Social media este utilizată de 59% dintre respondenți, iar 33% iau în calcul soluții bazate pe inteligență artificială generativă, alături de comparatoare de prețuri și chatbot-uri.
Pe segmente de vârstă, Generația X (45-60 de ani) este singura care intenționează să majoreze cheltuielile de sărbători comparativ cu anul precedent cu circa 3%.
La polul opus se află Generația Z (18-28 de ani), ai cărei reprezentanți plănuiesc să aloce cu 34% mai puțini bani decât în 2024. Tinerii din Generația Z sunt, însă, cei mai activi în căutarea ofertelor, 95% dintre ei declarând că urmăresc reduceri. Pentru a identifica cele mai avantajoase prețuri, aceștia folosesc într-o măsură mai mare rețelele sociale (74%), instrumentele AI (43%) și recomandările influencerilor.
Aceeași categorie de vârstă manifestă un interes crescut pentru produsele de lux. 57% dintre respondenții din Generația Z consideră aceste bunuri o investiție valoroasă comparativ cu 44% din totalul participanților la studiu.
Datele studiului Deloitte Holiday Retail mai arată că magazinele online atrag cea mai mare parte din bugetul de sărbători, respectiv 56%. Cu toate acestea, magazinele fizice sunt preferate pentru achiziția alimentelor și băuturilor (82%). La fel stau lucrurile în cazul produselor pentru casă și bucătărie (56%) și a hainelor, respectiv accesoriilor (55%).
Procesul de cumpărare a cadourilor este considerat stresant de 58% dintre consumatori. Totodată, 77% dintre cei care fac achiziții online se declară nemulțumiți. Principala cauză o reprezintă livrările lente (37%) sau stocurile insuficiente (36%).
În acest context, cumpărătorii ar aprecia un sprijin mai mare din partea comercianților. Și asta, fie prin recomandări personalizate pentru alegerea cadourilor potrivite (45%), fie prin liste de dorințe sau ghiduri de cadouri puse la dispoziție (25%).
Ajuns la ediția cu numărul 40, studiul Deloitte Holiday Retail Survey analizează comportamentul oamenilor în perioada sărbătorilor de iarnă.