Prima pagină » Cum distrug tarifele vamale accesul la mașini noi la prețuri medii

Cum distrug tarifele vamale accesul la mașini noi la prețuri medii

Cum distrug tarifele vamale accesul la mașini noi la prețuri medii
Fotografii: Freepik

Tarifele vamale impuse de administrația Trump încep să aibă efecte nocive asupra pieței de mașini noi din SUA.

Studii recente arată că automobilele care costă sub 30.000 de dolari devin tot mai greu de găsit, iar prețurile sunt în creștere pe fondul scăderii stocurilor și al importurilor afectate.

Mașinile sub 30.000 de dolari, în declin accelerat din cauza noilor tarife vamale

Cum distrug tarifele vamale accesul la mașini noi accesibile

Când și-a anunțat, în aprilie, intenția de a introduce noi tarife vamale pentru automobile și componente auto, președintele american Donald Trump a declarat că „veți vedea prețurile scăzând”. Din păcate, realitatea este cu totul alta. Un nou studiu realizat de Cars.com, care a analizat stocurile dealerilor în prima jumătate a anului 2025, arată că oferta de mașini noi sub 30.000 de dolari este în scădere.

Potrivit raportului, segmentul de automobile cu prețuri sub acest prag este cel mai vulnerabil în fața tarifelor, deoarece 92% dintre mașinile din această categorie sunt importate. Doar două modele, Honda Civic și Toyota Corolla, sunt produse în SUA, însă chiar și în cazul lor, unele versiuni sunt asamblate în afara granițelor americane. La nivel de inventar, acest segment a înregistrat o creștere anuală de 3,9%, însă este sub media de 5,6% a creșterii generale a stocurilor de mașini noi.

De asemenea, studiul Cars.com mai arată că dealerii și-au suplimentat stocurile înainte ca tarifele să intre în vigoare, iar vânzările au crescut în lunile martie și aprilie, cu 3,9% mai mult față de aceeași perioadă din 2024.

Această tendință a generat câteva efecte notabile. În primul rând, a crescut disponibilitatea de mașini second-hand, provenite din „trade-in”-uri realizate de clienții care doreau să achiziționeze un autoturism nou înainte de aplicarea tarifelor. Aceste vehicule s-au vândut rapid. În plus, prețurile mașinilor second-hand au scăzut ușor în primul trimestru din 2025, dar au urcat cu 1,6% în al doilea trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Prețurile vor crește și în a doua jumătate a lui 2025

Stocurile de autoturisme de acum, care au fost produse înainte de introducerea tarifelor, se diminuează în prezent. Acest lucru va duce, inevitabil, la creșteri de prețuri, avertizează autorii studiului, citați de publicația Motor1. De la începutul anului, prețul mediu al unei mașini noi a crescut cu doar 97 de dolari, însă vehiculele importate, spre exemplu, din Marea Britanie s-au scumpit cu peste 10.000 de dolari.

În schimb, cele fabricate în Uniunea Europeană au cunoscut o majorare medie de aproape 2.500 de dolari. În ceea ce privește mașinile fabricate în China, Canada, Coreea de Sud și chiar în SUA, prețurile au scăzut ușor, cu aproximativ 200 de dolari în medie.

Pentru a doua jumătate a anului curent se estimează că prețurile vor continua să crească, în timp ce cererea va scădea.

„Ritmul vânzărilor și al mișcărilor de stoc va depinde de amploarea tarifelor, iar producătorii vor ajusta volumele de producție în funcție de un public mai restrâns și mai sensibil la preț”, se menționează în raportul citat.

Impactul asupra pieței EV-urilor va fi semnificativ

Cars.com oferă și alte perspective interesante. Spre exemplu, într-un sondaj realizat în rândul cumpărătorilor de vehicule electrice, 53% dintre respondenți au declarat că principala motivație a fost reprezentată de creditele fiscale federale. În contextul în care subvențiile de 7.500 de dolari pentru EV-uri noi și cel de 4.000 de dolari pentru EV-uri second-hand urmează să fie eliminate începând cu data de 30 septembrie, impactul asupra accesibilității acestora va fi semnificativ.

Studiul afirmă că ar putea deveni dificil de menținut tendința de creștere a stocurilor de EV-uri noi, care durează deja de 28 de luni. Totodată, se consideră că piața vehiculelor cu emisii zero second-hand se apropie de un prag minim.

Potrivit studiului, producătorii auto își adaptează tot mai mult producția, concentrându-se pe versiunile de bază și pe cele de top, în timp ce versiunile de mijloc sunt reduse ușor. De asemenea, cele entry-level sunt atractive pentru clienții mai atenți la preț, în timp ce versiunile premium sunt mai profitabile. Această reconfigurare a ofertei ar putea atenua parțial efectele tarifelor vamale.

Alte articole importante
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
Companii
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
SpaceX a anunțat achiziția unor licențe de spectru wireless de la EchoStar, într-o tranzacție evaluată la 17 miliarde de dolari. Această mișcare strategică este esențială pentru extinderea rețelei de conectivitate 5G a Starlink, consolidând poziția companiei pe piața globală a comunicațiilor. SpaceX și EchoStar au bătut palma pentru spectru wireless: 17 miliarde $ SpaceX, compania […]
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Companii
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Angajații Microsoft sunt nevoiți să revină obligatoriu la birou. Din 2026, compania schimbă politica de lucru hibrid și impune revenirea la birouri, minim 3 zile pe săptămână. Angajații Microsoft revin la birouri. Cum va fi implementată noua regulă? Microsoft, una dintre ultimele companii mari de tehnologie care a păstrat un model flexibil de muncă, a […]
Australia va cheltui un miliard € pentru drone subacvatice
Australia va cheltui un miliard € pentru drone subacvatice
Australia investește un miliard de euro în drone subacvatice Ghost Shark pentru a proteja apele teritoriale. Inițiativa guvernului de la Canberra urmărește consolidarea supravegherii și protecției apelor teritoriale, precum și dezvoltarea tehnologiilor avansate în domeniul militar. Astfel, Australia face pași importanți în utilizarea dronelor subacvatice. Drone subacvatice Ghost Shark: Australia își întărește flota maritimă de […]
Fondul suveran al Norvegiei investește în energie regenerabilă
Fondul suveran al Norvegiei investește în energie regenerabilă
Fondul suveran al Norvegiei își extinde investițiile în energiile regenerabile, sprijinind tranziția energetică globală. Acestea atât proiecte eoliene și fotovoltaice, cât și infrastructura asociată, precum rețelele electrice și stocarea energiei. Decizia reflectă angajamentul și rolul fondului suveran de a susține tranziția energetică globală și de a diversifica portofoliul său pe termen lung, ceea ce este […]
Japonia, magnetul turiștilor din Asia-Pacific în 2025
Japonia, magnetul turiștilor din Asia-Pacific în 2025
Japonia domină căutările, dar există și surprize regionale. Un nou studiu Booking.com arată preferințele de călătorie ale turiștilor din Asia-Pacific în 2025.  Japonia, magnetul turistic al Asiei Datele Booking.com, analizate între 1 ianuarie și 30 iunie 2025, arată că Japonia este favorita turiștilor din regiune. Tokyo ocupă primul loc în cele mai multe clasamente, fiind […]
Sotheby’s: pierdere anuală de 248 milioane $ pentru casa de licitații
Sotheby’s: pierdere anuală de 248 milioane $ pentru casa de licitații
Sotheby’s a raportat o pierdere anuală de 248 de milioane de dolari, care scoate în evidență dificultățile de piața artei de lux. Rezultatul reflectă atât scăderea tranzacțiilor de mari valori, cât și schimbările în comportamentul colecționarilor globali. Sotheby’s raportează o pierdere anuală de 248 milioane $ Pierderile anuale înainte de impozitare ale Sotheby’s s-mărit de […]