Nissan urmează să vândă o parte dintre noile sale obligațiuni în valută, în valoare totală de peste 4,5 miliarde de dolari.
Un purtător de cuvânt al Nissan a precizat că această emisiune va fi folosită pentru refinanțarea datoriilor externe scadente, constructorul de automobile japonez aflându-se în plin proces de redresare.
Emisiunea de obligațiuni vine la aproximativ o săptămână după ce Nissan ar fi solicitat unor furnizori să îi permită amânarea plăților pentru a putea elibera fonduri pe termen scurt, în încercarea sa de a spori lichiditățile.
Obligațiunile în dolari americani cu scadență la 10 ani sunt promovate cu un randament de aproximativ 8,125%. Este cel mai mare cupon din istoria companiei nipone pentru o astfel de emisiune, care depășește precedentul record de 7,5%, stabilit în 1986, potrivit datelor analizate de Bloomberg. Prețul final al ofertei urmează să fie stabilit în cursul zilei de vineri.
Nissan se confruntă de ani buni cu o criză de management, care s-a declanșat în urma arestării fostului președinte Carlos Ghosn, în 2018. Criza a dus la o gamă de modele învechite, marje de profit în scădere și pierderea avantajului competitiv în segmentul automobilelor electrice de volum. În plus, se apropie de scadența unor obligațiuni corporative în valoare de aproximativ 1 trilion de yeni (aproximativ 6,8 miliarde de dolari) în perioada 2025-2026, conform sursei citată, iar accesul la finanțare este crucial, mai ales după eșecul tentativei de alianță cu Honda.
Pe fondul scăderii vânzărilor, profiturile s-au erodat, iar fluxurile de numerar au scăzut dramatic. De altfel, Nissan a raportat o pierdere netă de 670,9 miliarde de yeni (4,56 miliarde de dolari) pentru anul fiscal încheiat în martie 2025.
Producătorul intenționează să lanseze periodic obligațiuni internaționale pentru diversificarea surselor de finanțare, gestionarea riscului și păstrarea accesului la piețele globale.
Cu toate acestea, conducerea Nissan rămâne optimistă în privința utilizării fondurilor atrase și a îmbunătățirii indicatorilor financiari, în ciuda costurilor ridicate de împrumut. „Nu credem că acest cost de finanțare va reprezenta o povară excesivă”, a transmis Nissan într-un comunicat, subliniind că fondurile vor fi direcționate către electrificare și alte domenii de creștere, cu scopul de a spori profitabilitatea pe termen lung.
În februarie, agenția Moody’s a retrogradat Nissan la nivelul speculativ, după ce S&P Global Ratings făcuse același lucru în 2023. În prezent, compania are rating Ba2 de la Moody’s și BB de la S&P, ambele fiind al doilea cel mai ridicat nivel în categoria „junk”. Aceste evaluări implică cerințe mai mari de randament din partea investitorilor.
„Investitorii în obligațiuni și acțiuni rămân sceptici cu privire la succesul planului de redresare al companiei”, a declarat Todd Duvick, director pe sectorul auto la firma de analiză CreditSights.
Aceasta este prima emisiune de obligațiuni în valută externă a celor de la Nissan din ultimii cinci ani. În 2020, când compania încă beneficia de cel mai scăzut rating de investiții din partea ambelor agenții, a atras 1,1 trilioane de yeni prin obligațiuni în dolari și euro, inclusiv titluri în dolari pe 10 ani cu un cupon de 4,81%.
Tot mai multe companii japoneze se îndreaptă către piețele globale pentru a-și acoperi nevoile de finanțare. Emitenți cu rating „junk”, precum Rakuten Group sau SoftBank Group, au atras un interes semnificativ din partea investitorilor internaționali. Emisiunea Nissan va testa soliditatea acestei tendințe.