Boicotul global împotriva mașinilor Tesla nu afectează vânzările mărcii americane în Norvegia, unde se înregistrează o creștere surprinzătoare.
Acest lucru confirmă faptul că piața din această țară continuă să fie una dintre cele mai importante pentru brandul de automobile electrice.
Tesla se confruntă la nivel mondial cu o scădere drastică a vânzărilor din cauza politicii de dreapta a CEO-ului companiei Elon Musk. De altfel, pozițiile politice ale acestuia au stârnit reacții negative în rândul consumatorilor, care au lansat o campanie de defăimare a excentricului miliardar și a mașinilor sale. Controversa vine în contextul implicării politice recente a lui Musk, care a susținut financiar campania victorioasă a lui Donald Trump și a sprijinit partide de extremă-dreapta în Europa.
La început, oamenii s-au manifestat doar prin lipirea de stickere și afișarea unor mesaje pe panouri publicitare. Ulterior, însă, s-a ajuns până la vandalizarea mașinilor Tesla, ceea ce a făcut ca vânzările companiei să scadă dramatic la nivel global, cu excepția Norvegiei, unde aproape 94% dintre mașinile noi vândute în 2025 au fost electrice, inclusiv cele produse de brandul american.
În timp ce, în prima jumătate a anului, vânzările Tesla au scăzut cu 50% și chiar mai mult în Germania, Suedia, Danemarca sau Țările de Jos, în Norvegia, acestea au crescut cu 24% față de anul precedent. Astfel, țara cu 5,5 milioane de locuitori a devenit a doua cea mai mare piață europeană a Tesla.
Deși reprezintă doar 12% din totalul vânzărilor europene ale Tesla, piața norvegiană are o semnificație simbolică. Norvegia a fost prima țară din afara Americii de Nord unde a fost comercializat Model S, în 2013. De asemenea, prima rețea de stații de încărcare „Supercharger” din afara SUA a fost construită tot aici. În acest fel, Tesla a atras clienți prin promisiunea unei rețele extinse de puncte de încărcare rapidă, iar Elon Musk, un turist obișnuit în Norvegia la acea vreme, a lăudat politicile guvernului privind subvențiile pentru vehicule electrice.
Deocamdată, Tesla reușește să respingă amenințările tot mai mari la adresa coroanei sale în Norvegia, trecând peste nemulțumirile legate de Musk. Înmatriculările de modele noi au scăzut cu 4% în 2024, iar primele luni din 2025 au fost marcate de asemenea de vânzări mai mici. Cu toate acestea, norvegienii au continuat să achiziționeze mașini Tesla, mai ales versiunea restilizată a SUV-ului Model Y, care a fost lansat în martie, precum și o versiune mai ieftină lansată în mai.
Oyvind Solberg Thorsen, șeful Federației Norvegiene de Drumuri (OFV), subliniază că pentru clienții norvegieni contează mai mult „ușurința în utilizare, o mașină care să răspundă nevoilor și la un preț accesibil”.
O campanie promoțională în luna mai, care a inclus finanțare fără dobândă și acces gratuit la rețeaua Supercharger, a dus la o creștere impresionantă, de 213%, a înmatriculărilor de modele Tesla. În schimb, aceeași promoție nu a împiedicat scăderea abruptă a vânzărilor în țările vecine Suedia și Danemarca, unde nici un automobil Tesla nu s-a regăsit pe lista cu cele mai vândute mașini în iulie, potrivit OFV.
Odd Baken, proprietar de Tesla din 2014, afirmă că mașina pe care o conduce „a fost prima mașină electrică cu adevărat bună”. La un moment dat, acesta a făcut parte din consiliul de administrație al clubului norvegian al proprietarilor Tesla. Însă, după ce Musk a decis să se implice în campania prezidențială a lui Donald Trump și să finanțeze Alternative für Deutschland (AfD), o formațiune politică de extremă dreapta, Baken a decis că norvegienii trebuie să convingă compania să-l înlăture pe CEO.
El spune că, pentru a salva Tesla, „trebuie să boicotăm compania, deoarece producătorul nu beneficiază de pe urma vânzărilor de mașini second-hand”.