Un model AI inovator poate anticipa locurile cu risc de accidente rutiere, ajutând la prevenirea incidentelor în trafic.
Tehnologia, care se bazează pe date istorice și factori de trafic în timp real, promite să sprijine autoritățile în prevenirea incidentelor și creșterea siguranței pe drumuri.
Foto: Uffizio.com
Cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins din Baltimore (Maryland, SUA) au creat un sistem inovator bazat pe inteligență artificială care ar putea revoluționa prevenirea accidentelor rutiere. Denumit SafeTraffic Copilot, acesta poate analiza factorii de risc care contribuie la coliziuni și poate anticipa zonele cu cel mai mare potențial de incidente, informează TechXplore.
Studiul, publicat recent în revista Nature Communications, reprezintă un pas semnificativ către o siguranță rutieră bazată pe date. Și asta, în contextul în care accidentele grave în Statele Unite continuă să crească, în ciuda măsurilor tradiționale de prevenție.
„Accidentele auto rămân o problemă majoră în SUA, fiind evenimente complexe, influențate de vreme, trafic, infrastructură și comportamentul șoferilor. Cu SafeTraffic Copilot, obiectivul nostru este să simplificăm această complexitate și să oferim specialiștilor un instrument care să prevină eficient tragediile de pe drumuri”, explică profesorul Hao (Frank) Yang, coordonatorul proiectului.
Sistemul utilizează un tip avansat de rețea neuronală, cunoscut sub denumirea de model de limbaj de mari dimensiuni (LLM). Este vorba despre aceeași tehnologie care stă în spatele unor sisteme AI de conversație precum ChatGPT. Spre deosebire de modelele tradiționale, SafeTraffic Copilot poate analiza simultan texte descriptive sau date numerice. cum ar fi niveluri de alcoolemie sau viteza medie în zonă. În plus, analizează imagini din satelit și fotografii realizate la locul unde s-a produs accidentul.
Modelul AI identifică nu doar cauzele individuale ale incidentului, ci și combinările de factori care cresc riscul. Este vorba despre intersecțiile slab iluminate, traficul intens și condițiile meteo nefavorabile. În același timp, tehnologia învață constant din date noi, ajustându-și predicțiile în timp real și oferind chiar un nivel de încredere pentru fiecare prognoză. Spre exemplu, poate „spune” că o anumită locație prezintă 70% probabilitate de accident în viitorul apropiat.
„Această abordare ne permite să trecem de la statistici generale la o analiză detaliată a fiecărui incident rutier, evaluând comportamente și contexte, nu doar cifre brute”, a mai spus Yang.
SafeTraffic Copilot oferă autorităților de transport și urbanism o resursă puternică pentru prevenirea accidentelor. Pe baza informațiilor generate de AI, pot fi luate măsuri concrete, cum ar fi reconfigurarea intersecțiilor, instalarea de semnalizare suplimentară sau montarea limitatoarelor de viteză în zonele cu risc ridicat.
Profesorul Yang subliniază că scopul sistemului nu este acela de a înlocui oamenii, ci de a le sprijini deciziile.
„AI-ul funcționează ca un copilot, nu ca un șofer automat. El procesează datele, identifică tipare și evaluează riscurile, dar decizia finală rămâne întotdeauna în mâinile oamenilor”.