„Zgomotul roz” este un sunet artificial care este folosit pentru a face vehiculele electrice mai ușor de perceput auditiv în trafic.
Această soluție acustică modernă este tot mai des analizată ca o metodă eficientă de reducere a accidentelor provocate de aceste automobile.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/12/Zgomot-roz-vehicule-electrice-Fastcompany.com-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Fastcompany.com
Deși prietenoase cu mediul, vehiculele electrice (EV) sunt un pericol mai mare decât vehiculele termice. Silențiozitatea este o caracteristică a EV-urilor ce ridică probleme serioase de siguranță. Aceasta este concluzia unui studiu realizat în 2024 de London School of Hygiene & Tropical Medicine, relatează publicația franceză Le Figaro.
Cercetarea arată că riscul ca un pieton să fie accidentat de un EV este de două ori mai mare față de unul convențional. Autorii studiului au identificat 5,16 pietoni care au fost loviți la 160 de milioane de kilometri parcurși de mașini electrice. Comparativ, „doar” 2,40 de pietoni au fost accidentați de vehicule cu motoare clasice. În mediul urban, pericolul este chiar mai mare, de aproximativ 2,5 ori.
Explicația este simplă. La viteze reduse, un vehicul electric produce un sunet foarte slab, iar pietonii se ghidează în mod intuitiv după zgomotul unuia vehicul pentru a-i detecta apropierea.
Din 2021, legislația din Uniunea Europeană obligă EV-urile noi să fie echipate cu AVAS. Vorbim despre un sistem care emite un sunet de avertizare la viteze de până la 20 km/h și la mersul cu spatele. Intensitatea semnalului trebuie să crească în funcție de viteză, însă producătorii au libertate în alegerea tonalității. Aceștia trebuie, însă, să se încadreze în limitele impuse pentru volum și frecvență.
Eficiența acestor sunete variază considerabil. O cercetare a Universității din Dortmund arată că frecvențele joase, de circa 160 Hz, se propagă uniform. În schimb, frecvențele înalte, de aproximativ 5.000 Hz, pot crea zone în care semnalul devine greu de sesizat.
În plus, dacă difuzoarele sunt amplasate necorespunzător, pot apărea diferențe de până la 10 decibeli între partea stângă și cea dreaptă a mașinii. Asta poate face ca un pieton aflat într-un anumit unghi să nu audă deloc vehiculul.
Societatea de Acustică din Japonia a testat diferite tipuri de sunete pentru vehicule electrice. Aceștia au dorit să creeze un zgomot universal și ușor de distins, și anume „zgomotul roz”. Această culoare este echivalentul în lumină vizibilă al frecvenței sunetului emis. Ea se caracterizează printr-o abundență de frecvențe joase, ceea ce îl face ușor de identificat chiar și în medii urbane foarte zgomotoase.
Numele provine din modul în care este distribuit spectrul sonor, transpus în lumină vizibilă, ce ar corespunde unei nuanțe de roz. Testele au fost efectuate atât în laborator, cât și în trafic, iar voluntarii au evaluat sunetele în funcție de două criterii. Primul a fost ușurința detectării, iar cel de-al doilea senzația de urgență transmisă, iar rezultatele au fost concludente.
„Acest tip de stimul acustic a obținut cel mai bun scor datorită componentelor sale puternice de frecvență joasă și asemănării cu sunetul natural al funcționării unui vehicul”, explică Mei Suzuki, cercetătoare în cadrul Societății Acustice din Japonia.
Cercetătorii niponi analizează acum aplicarea aceleiași tehnologii și pentru trotinetele și bicicletele electrice. Și acestea sunt vehicule extrem de silențioase și des întâlnite în zone intens circulate de pietoni.
„Studiile privind avertizoarele sonore pentru micromobilitate sunt încă la început. O astfel de tehnologie ar putea reduce semnificativ incidentele care implică pietoni și persoanele cu deficiențe de vedere”, a mai precizat Suzuki.
„Zgomotul roz” reprezintă o soluție ușor de integrat în sistemele actuale și are potențialul de a deveni un standard pentru EV-uri. Frecvențele joase sunt mai greu de acoperit de zgomotul ambiental, ceea ce le face mai eficiente pentru avertizarea pietonilor. Un sunet distinct și recognoscibil le oferă pietonilor timpul necesar pentru a reacționa, reducând riscurile din zonele urbane.