Prima pagină » Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume
Foto: Freepik

România se numără printre cele mai atractive țări pentru producția auto la nivel global, datorită costurilor reduse ale forței de muncă.

Cu un cost mediu pe vehicul semnificativ redus, țara noastră devine un punct strategic important pentru marile companii auto care caută să optimizeze cheltuielile și să rămână competitive pe piața internațională.

În, România costul forței de muncă pe vehicul de 273 de dolari

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Foto: Dacia

Trebuie spus că, în momentul de față, China nu mai ocupă primul loc în clasamentul mondial al celor mai ieftine locații pentru producția de automobile. Potrivit unei analize recente realizată de firma de consultanță Oliver Wyman, marile centre emergente de producție auto cu costuri reduse sunt astăzi Marocul, România și Mexicul, informează Axios.

Cu un cost al forței de muncă de doar 273 de dolari per vehicul, țara noastră ocupă locul al doilea în topul mondial al eficienței din perspectiva costurilor salariale, potrivit raportului, fiind devansată doar de Maroc, cu un cost salarial de doar 106 dolari per vehicul.

Într-un context în care industria auto este tot mai afectată de tensiuni geopolitice, provocări economice și concurență intensificată, producătorii sunt forțați să regândească strategiile privind amplasarea fabricilor pentru noile generații de vehicule.

Deciziile de localizare a producției auto țin de un echilibru între eficiența operațională și costuri. În general, constructorii auto preferă să producă vehicule cât mai aproape de piețele de desfacere. În SUA, administrația Trump a încercat să stimuleze producția locală prin tarife vamale ridicate, însă alegerea unei locații de producție rămâne adesea o decizie complexă. Producerea locală a unui model de nișă, de exemplu, nu este întotdeauna rentabilă.

Analiza Oliver Wyman a luat în calcul date de la 250 de fabrici din întreaga lume, concentrându-se pe costul forței de muncă pe unitate, un indicator esențial în evaluarea competitivității unei uzine sau a unei țări. De regulă, forța de muncă reprezintă între 65% și 70% din costul total de producție.

China, doar locul 5 în topul mondial

Rezultatele arată variații semnificative între regiuni și producători. Producătorii premium din Europa, precum BMW, Mercedes-Benz, Audi sau Jaguar Land Rover, au cele mai ridicate costuri cu forța de muncă, de 2.232 de dolari per vehicul în medie. În cazul Germaniei, costul urcă la 3.307 dolari, din cauza sindicatelor puternice și a complexității mașinilor produse.

Vehiculele electrice, deși sunt mai simple din punct de vedere tehnic decât cele cu motor termic, generează costuri medii mai mari, mai exact de aproximativ 1.660 dolari pe unitate, din cauza volumului redus de producție și lipsei economiilor de scară. Chiar și Tesla, care are planuri de extindere în Mexic și probleme de capacitate în uzina din Berlin, este presată să devină mai eficientă.

Producătorii tradiționali de automobile au un cost mediu de 880 de dolari per vehicul, beneficiind de rețele de producție consolidate și uzine amortizate. Totuși, unii rămân în urmă la capitolul automatizare și inovație tehnologică. În China, costul mediu este de 585 de dolari, datorită uzinelor moderne și a salariilor mai scăzute. Interesant este că fabricile operate în parteneriat cu constructori occidentali sunt mai eficiente decât cele deținute integral de companii chineze.

Marocul s-a impus ca hub de producție low-cost pentru industria franceză, în timp ce Mexicul atrage producători americani, germani, japonezi și sud-coreeni. China, altădată lider incontestabil al producției ieftine, ocupă acum doar locul 5 în topul global întocmit de Oliver Wyman.

Alte articole importante
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
Companii
SpaceX cumpără spectru wireless pentru rețeaua Starlink
SpaceX a anunțat achiziția unor licențe de spectru wireless de la EchoStar, într-o tranzacție evaluată la 17 miliarde de dolari. Această mișcare strategică este esențială pentru extinderea rețelei de conectivitate 5G a Starlink, consolidând poziția companiei pe piața globală a comunicațiilor. SpaceX și EchoStar au bătut palma pentru spectru wireless: 17 miliarde $ SpaceX, compania […]
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Companii
Angajații Microsoft trebuie să revină la birou
Angajații Microsoft sunt nevoiți să revină obligatoriu la birou. Din 2026, compania schimbă politica de lucru hibrid și impune revenirea la birouri, minim 3 zile pe săptămână. Angajații Microsoft revin la birouri. Cum va fi implementată noua regulă? Microsoft, una dintre ultimele companii mari de tehnologie care a păstrat un model flexibil de muncă, a […]
Australia va cheltui un miliard € pentru drone subacvatice
Australia va cheltui un miliard € pentru drone subacvatice
Australia investește un miliard de euro în drone subacvatice Ghost Shark pentru a proteja apele teritoriale. Inițiativa guvernului de la Canberra urmărește consolidarea supravegherii și protecției apelor teritoriale, precum și dezvoltarea tehnologiilor avansate în domeniul militar. Astfel, Australia face pași importanți în utilizarea dronelor subacvatice. Drone subacvatice Ghost Shark: Australia își întărește flota maritimă de […]
Fondul suveran al Norvegiei investește în energie regenerabilă
Fondul suveran al Norvegiei investește în energie regenerabilă
Fondul suveran al Norvegiei își extinde investițiile în energiile regenerabile, sprijinind tranziția energetică globală. Acestea atât proiecte eoliene și fotovoltaice, cât și infrastructura asociată, precum rețelele electrice și stocarea energiei. Decizia reflectă angajamentul și rolul fondului suveran de a susține tranziția energetică globală și de a diversifica portofoliul său pe termen lung, ceea ce este […]
Japonia, magnetul turiștilor din Asia-Pacific în 2025
Japonia, magnetul turiștilor din Asia-Pacific în 2025
Japonia domină căutările, dar există și surprize regionale. Un nou studiu Booking.com arată preferințele de călătorie ale turiștilor din Asia-Pacific în 2025.  Japonia, magnetul turistic al Asiei Datele Booking.com, analizate între 1 ianuarie și 30 iunie 2025, arată că Japonia este favorita turiștilor din regiune. Tokyo ocupă primul loc în cele mai multe clasamente, fiind […]
Sotheby’s: pierdere anuală de 248 milioane $ pentru casa de licitații
Sotheby’s: pierdere anuală de 248 milioane $ pentru casa de licitații
Sotheby’s a raportat o pierdere anuală de 248 de milioane de dolari, care scoate în evidență dificultățile de piața artei de lux. Rezultatul reflectă atât scăderea tranzacțiilor de mari valori, cât și schimbările în comportamentul colecționarilor globali. Sotheby’s raportează o pierdere anuală de 248 milioane $ Pierderile anuale înainte de impozitare ale Sotheby’s s-mărit de […]