Prima pagină » Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume
Foto: Freepik

România se numără printre cele mai atractive țări pentru producția auto la nivel global, datorită costurilor reduse ale forței de muncă.

Cu un cost mediu pe vehicul semnificativ redus, țara noastră devine un punct strategic important pentru marile companii auto care caută să optimizeze cheltuielile și să rămână competitive pe piața internațională.

În, România costul forței de muncă pe vehicul de 273 de dolari

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Foto: Dacia

Trebuie spus că, în momentul de față, China nu mai ocupă primul loc în clasamentul mondial al celor mai ieftine locații pentru producția de automobile. Potrivit unei analize recente realizată de firma de consultanță Oliver Wyman, marile centre emergente de producție auto cu costuri reduse sunt astăzi Marocul, România și Mexicul, informează Axios.

Cu un cost al forței de muncă de doar 273 de dolari per vehicul, țara noastră ocupă locul al doilea în topul mondial al eficienței din perspectiva costurilor salariale, potrivit raportului, fiind devansată doar de Maroc, cu un cost salarial de doar 106 dolari per vehicul.

Într-un context în care industria auto este tot mai afectată de tensiuni geopolitice, provocări economice și concurență intensificată, producătorii sunt forțați să regândească strategiile privind amplasarea fabricilor pentru noile generații de vehicule.

Deciziile de localizare a producției auto țin de un echilibru între eficiența operațională și costuri. În general, constructorii auto preferă să producă vehicule cât mai aproape de piețele de desfacere. În SUA, administrația Trump a încercat să stimuleze producția locală prin tarife vamale ridicate, însă alegerea unei locații de producție rămâne adesea o decizie complexă. Producerea locală a unui model de nișă, de exemplu, nu este întotdeauna rentabilă.

Analiza Oliver Wyman a luat în calcul date de la 250 de fabrici din întreaga lume, concentrându-se pe costul forței de muncă pe unitate, un indicator esențial în evaluarea competitivității unei uzine sau a unei țări. De regulă, forța de muncă reprezintă între 65% și 70% din costul total de producție.

China, doar locul 5 în topul mondial

Rezultatele arată variații semnificative între regiuni și producători. Producătorii premium din Europa, precum BMW, Mercedes-Benz, Audi sau Jaguar Land Rover, au cele mai ridicate costuri cu forța de muncă, de 2.232 de dolari per vehicul în medie. În cazul Germaniei, costul urcă la 3.307 dolari, din cauza sindicatelor puternice și a complexității mașinilor produse.

Vehiculele electrice, deși sunt mai simple din punct de vedere tehnic decât cele cu motor termic, generează costuri medii mai mari, mai exact de aproximativ 1.660 dolari pe unitate, din cauza volumului redus de producție și lipsei economiilor de scară. Chiar și Tesla, care are planuri de extindere în Mexic și probleme de capacitate în uzina din Berlin, este presată să devină mai eficientă.

Producătorii tradiționali de automobile au un cost mediu de 880 de dolari per vehicul, beneficiind de rețele de producție consolidate și uzine amortizate. Totuși, unii rămân în urmă la capitolul automatizare și inovație tehnologică. În China, costul mediu este de 585 de dolari, datorită uzinelor moderne și a salariilor mai scăzute. Interesant este că fabricile operate în parteneriat cu constructori occidentali sunt mai eficiente decât cele deținute integral de companii chineze.

Marocul s-a impus ca hub de producție low-cost pentru industria franceză, în timp ce Mexicul atrage producători americani, germani, japonezi și sud-coreeni. China, altădată lider incontestabil al producției ieftine, ocupă acum doar locul 5 în topul global întocmit de Oliver Wyman.

Alte articole importante
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
NATO se confruntă cu lipsa unor soluții accesibile pentru doborârea dronelor rusești ieftine. Startup-urile baltice ar putea schimba situația. Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar trimite sute de drone simultan în spațiul aerian NATO? Aceasta este realitatea zilnică în războiul Rusiei din Ucraina. Uniunea Europeană și NATO încearcă să se pregătească după incursiunile aeriene ale […]
Amazon ia în calcul concedierea a până la 30.000 de angajați
Companii
Amazon ia în calcul concedierea a până la 30.000 de angajați
Amazon pregătește una dintre cele mai mari restructurări din istorie. Potrivit presei internaționale, compania ar urma să concedieze până la 30.000 de angajați din corporații. Asta înseamnă aproape 10% din forța sa globală. Decizia vine pe fondul avansului rapid al inteligenței artificiale și al semnalelor de încetinire din piața muncii americane. Amazon lovește din nou […]
ANALIZĂ
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Cheltuielile pentru lobby-ul Big Tech au atins cel mai ridicat nivel din istorie, potrivit unui raport publicat de organizațiile Corporate Europe Observatory (CEO) și Lobby Control. Cercetarea arată că marile companii tehnologice investesc anual aproximativ 151 de milioane de euro pentru a influența deciziile de la Bruxelles. Suma reprezintă o creștere de peste 50% comparativ […]
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Jaful bijuteriilor Coroanei de la Louvre, comis în plină zi, a șocat întreaga lume. Însă nu este singurul episod spectaculos din istorie. De la tablouri ascunse în cufere la trenuri încărcate de bani, istoria a consemnat jafuri incredibile, plănuite cu o ingeniozitate greu de imaginat. Top 5 jafuri care au scris istorie Jaful bijuteriilor Coroanei […]
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Până la finalul lui 2025, șoferii din Spania ar putea fi obligați să respecte cea mai strictă lege privind consumul de alcool la volan. Pragul propus face ca și o simplă bere să încalce limita legală. Măsura ar afecta nu doar șoferii de autoturisme, ci și utilizatorii de biciclete și trotinete electrice. sursă foto: Wise […]
Apocalipsa AI pe piața muncii s-a mutat cu cinci ani mai aproape
Apocalipsa AI pe piața muncii s-a mutat cu cinci ani mai aproape
Ideea unor concedieri masive provocate de AI părea îndepărtată chiar și cu vreo două săptămâni în urmă. Amazon a concediat, însă, într-o secundă, un grup care ar putea popula un întreg oraș. Deși mai sunt încă voci care să susțină că va fi exact ca la industrializare, de fapt, era concedierilor masive provocate de AI […]