Prima pagină » Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume
Foto: Freepik

România se numără printre cele mai atractive țări pentru producția auto la nivel global, datorită costurilor reduse ale forței de muncă.

Cu un cost mediu pe vehicul semnificativ redus, țara noastră devine un punct strategic important pentru marile companii auto care caută să optimizeze cheltuielile și să rămână competitive pe piața internațională.

În, România costul forței de muncă pe vehicul de 273 de dolari

Costul forței de muncă pe vehicul în România, printre cele mai mici din lume

Foto: Dacia

Trebuie spus că, în momentul de față, China nu mai ocupă primul loc în clasamentul mondial al celor mai ieftine locații pentru producția de automobile. Potrivit unei analize recente realizată de firma de consultanță Oliver Wyman, marile centre emergente de producție auto cu costuri reduse sunt astăzi Marocul, România și Mexicul, informează Axios.

Cu un cost al forței de muncă de doar 273 de dolari per vehicul, țara noastră ocupă locul al doilea în topul mondial al eficienței din perspectiva costurilor salariale, potrivit raportului, fiind devansată doar de Maroc, cu un cost salarial de doar 106 dolari per vehicul.

Într-un context în care industria auto este tot mai afectată de tensiuni geopolitice, provocări economice și concurență intensificată, producătorii sunt forțați să regândească strategiile privind amplasarea fabricilor pentru noile generații de vehicule.

Deciziile de localizare a producției auto țin de un echilibru între eficiența operațională și costuri. În general, constructorii auto preferă să producă vehicule cât mai aproape de piețele de desfacere. În SUA, administrația Trump a încercat să stimuleze producția locală prin tarife vamale ridicate, însă alegerea unei locații de producție rămâne adesea o decizie complexă. Producerea locală a unui model de nișă, de exemplu, nu este întotdeauna rentabilă.

Analiza Oliver Wyman a luat în calcul date de la 250 de fabrici din întreaga lume, concentrându-se pe costul forței de muncă pe unitate, un indicator esențial în evaluarea competitivității unei uzine sau a unei țări. De regulă, forța de muncă reprezintă între 65% și 70% din costul total de producție.

China, doar locul 5 în topul mondial

Rezultatele arată variații semnificative între regiuni și producători. Producătorii premium din Europa, precum BMW, Mercedes-Benz, Audi sau Jaguar Land Rover, au cele mai ridicate costuri cu forța de muncă, de 2.232 de dolari per vehicul în medie. În cazul Germaniei, costul urcă la 3.307 dolari, din cauza sindicatelor puternice și a complexității mașinilor produse.

Vehiculele electrice, deși sunt mai simple din punct de vedere tehnic decât cele cu motor termic, generează costuri medii mai mari, mai exact de aproximativ 1.660 dolari pe unitate, din cauza volumului redus de producție și lipsei economiilor de scară. Chiar și Tesla, care are planuri de extindere în Mexic și probleme de capacitate în uzina din Berlin, este presată să devină mai eficientă.

Producătorii tradiționali de automobile au un cost mediu de 880 de dolari per vehicul, beneficiind de rețele de producție consolidate și uzine amortizate. Totuși, unii rămân în urmă la capitolul automatizare și inovație tehnologică. În China, costul mediu este de 585 de dolari, datorită uzinelor moderne și a salariilor mai scăzute. Interesant este că fabricile operate în parteneriat cu constructori occidentali sunt mai eficiente decât cele deținute integral de companii chineze.

Marocul s-a impus ca hub de producție low-cost pentru industria franceză, în timp ce Mexicul atrage producători americani, germani, japonezi și sud-coreeni. China, altădată lider incontestabil al producției ieftine, ocupă acum doar locul 5 în topul global întocmit de Oliver Wyman.

Alte articole importante
Autenticitatea rămâne cheia succesului pentru influenceri, însă AI-ul și automatizarea rescriu complet regulile marketing-ului online
Tehnologie
Autenticitatea rămâne cheia succesului pentru influenceri, însă AI-ul și automatizarea rescriu complet regulile marketing-ului online
Influencerii nu mai sunt doar vedete de pe Instagram – au devenit personaje-cheie într-o industrie de miliarde, chiar dacă regulile din mediul online se schimbă foarte rapid. AI-ul și automatizarea intră puternic în scenă, dar autenticitatea rămâne cheia succesului. Autenticitatea bate filtrele: de ce consumatorii fug de conținutul „perfect” Marketingul cu influenceri a evoluat de […]
Roboții și inteligența artificială vor înlocui aproape în totalitate munca umană în 20 de ani. Ce rămâne de făcut?
Roboții și inteligența artificială vor înlocui aproape în totalitate munca umană în 20 de ani. Ce rămâne de făcut?
Sociologul și futuristul Adam Dorr, director de cercetare la think tank-ul RethinkX, avertizează că roboții și inteligența artificială vor înlocui aproape în totalitate munca umană în decursul unei generații. Într-un interviu acordat The Guardian, el subliniază că în termen de 20–25 de ani, oamenii vor deveni depășiți în aproape toate domeniile economice productive. Dorr compară ceea […]
Avertismentul SUA: Cyber soldații au devenit realitate și sunt creați în China cu editare genetică și inteligență artificială
Tehnologie
Avertismentul SUA: Cyber soldații au devenit realitate și sunt creați în China cu editare genetică și inteligență artificială
Cyber soldații nu mai sunt o simplă fantezie desprinsă din filmele SF, ci o realitate tulburătoare care prinde contur în laboratoarele militare ale Chinei. Cu ajutorul tehnologiilor de editare genetică și al inteligenței artificiale, Beijingul dezvoltă soldați modificați biologic, pregătiți să devină arme vii într-un nou tip de război: războiul inteligent. Potrivit unor rapoarte alarmante […]
Cloud-ul global, găzduit în peste 10.000 de centre de date. Partea nevăzută a internetului
Tehnologie
Cloud-ul global, găzduit în peste 10.000 de centre de date. Partea nevăzută a internetului
Deși ne imaginăm cloud-ul o entitate invizibilă într-un spațiu digital, în realitate, acesta este o rețea cu peste 10.000 de centre de date răspândite pe tot globul. Aceste infrastructuri, care adesea sunt ignorate de utilizatorii obișnuiți, reprezintă coloana vertebrală a lumii digitale în care trăim. Cloud-ul nu e „în aer”: realitatea celor peste 10.000 de […]
Inteligența artificială face concedieri pe ascuns: cum înlocuiesc roboții angajații fără ca firmele să recunoască
Tehnologie
Inteligența artificială face concedieri pe ascuns: cum înlocuiesc roboții angajații fără ca firmele să recunoască
Deși firmele evită să recunoască deschis, din ce în ce mai multe dovezi sugerează că inteligența artificială înlocuiește forța de muncă umană mai rapid decât lasă să se înțeleagă. Termeni precum „optimizare” sau „restructurare” sunt tot mai des folosiți ca paravan pentru automatizările care reduc posturi. IBM și Klarna sunt printre puținele care admit schimbarea, […]
Marile lanțuri de lux se duc în India. Noile elite vor locuri exclusiviste moderne, cu circuit închis
Marile lanțuri de lux se duc în India. Noile elite vor locuri exclusiviste moderne, cu circuit închis
În India trăiesc, în prezent, aproximativ 797.000 de persoane cu avere netă foarte ridicată (HNWIs) – un număr care, se estimează, se va dubla în următorii câțiva ani. Chiar dacă reprezintă doar o mică fracțiune din populația de 1,4 miliarde de locuitori ai țării, acest grup privilegiat este suficient de numeros pentru a alimenta industria […]