Ministra Mediului, Diana Buzoianu, a anunțat că programul Rabla Auto ar putea fi anulat în 2026 din lipsă de fonduri.
Posibila anulare ar putea afecta atât piața auto, cât și planurile românilor care așteptau să beneficieze de subvențiile de stat.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/10/Masini-pe-strazi-freepik-Puterea-financiara.jpg)
Foto: Freepik
Programul guvernamental care încurajează înnoirea parcului auto ar putea fi anulat, în condițiile în care, în acest moment, nu există un buget identificat pentru acesta, a anunțat marți ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, conform Agerpres.
Prioritatea pentru anul viitor o reprezintă finalizarea proiectelor din PNRR. Buzoianu a sugerat ca o posibilă alternativă să fie menținerea programului exclusiv pentru mașinile produse în Europa. Ministra Mediului înțelege nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte de acest gen, însă Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), instituția care gestionează programul Rabla, nu dispune de un buget aprobat.
„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM, eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. (…) Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment buget identificat pentru Programul Rabla nu există. Va trebui să avem o discuție serioasă pentru gândirea bugetului de anul viitor al AFM”, a declarat Diana Buzoianu.
Ediția din acest an a programului poate fi considerat un eșec. Bugetul a fost redus semnificativ, de la 600 de milioane în 2024, la 200 de milioane de lei. Bugetul s-a epuizat în primele minute de la lansarea programului, fiind necesară o suplimentare a fondurilor.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/Dacia-Spring.jpg)
Foto: Dacia
Guvernul României analizează posibilitatea de transferare a responsabilității programului Rabla de la Ministerul Mediului, la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Potrivit Profit.ro, programul ar putea fi înlocuit de un sistem de leasing social, finanțat din fonduri europene și inspirat după modelul francez. Practic, clientul nu va cumpăra mașina, ci o va închiria la o rată subvenționată de Ministerul Fondurilor Europene. Acesta va avea opțiunea să achiziționeze automobilul la finalul contractului.
În prezent, se iau în calcul sume care pot depăși 10.000 de euro pentru un vehicul. Însă, pentru a obține o rată lunară scăzută, autoritățile estimează că firmele de leasing și producătorii auto ar trebui să aplice reduceri suplimentare. Obiectivul discutat în momentul de față este de 100 de euro pe lună. În plus, beneficiarii ar trebui să se încadreze într-o anumită limită de venituri, justificând astfel subvenția.
Un sistem de leasing social, cu condiționarea veniturilor și a ratei lunare, implică numeroși factori ce trebuie analizați, fiind mult mai complex decât o achiziție clasică. Printre aceștia se numără calculul și finanțarea dobânzilor, dar și determinarea valorii reziduale a mașinilor, adică prețul la care acestea ar putea fi cumpărate de clienți la finalul contractului.