Jaguar Land Rover primește suport financiar de 1,5 miliarde de lire sterline pentru a-și susține producția după un atac cibernetic major.
Fondurile vor ajuta compania să își susțină furnizorii și să protejeze locurile de muncă din lanțul său de aprovizionare.
Foto: Jaguar Land Rover
Guvernul britanic a aprobat o garanție de împrumut de până la 1,5 miliarde de lire sterline pentru Jaguar Land Rover. Banii îi vor permite companiei auto să acceseze fonduri suplimentare, ca urmare a unuia dintre cele mai grave atacuri cibernetice împotriva industriei britanice, relatează Financial Times.
Garanția pentru dezvoltarea exporturilor va fi acordată prin agenția guvernamentală UK Export Finance. Asta va facilita și va accelera obținerea unui împrumut de la băncile comerciale pentru JLR. Garanțiile pentru dezvoltarea exporturilor oferă creditoriilor comerciali o acoperire parțială. De obicei, aceasta este de până la 80% din riscul asociat împrumuturilor acordate companiilor care exportă din Marea Britanie.
Executivul de la Londra a precizat că orice împrumut acoperit de această garanție va fi rambursat pe o perioadă de cinci ani. De asemenea, va întări rezervele de numerar ale producătorului auto, astfel încât acesta să poată sprijini cei peste 1.000 de furnizori afectați de oprirea producției. Procesul a fost oprit în Marea Britanie timp de o lună.
Acordul de împrumut dintre Jaguar Land Rover și băncile comerciale nu a fost încă semnat. Compania ar fi putut atrage fonduri suplimentare și prin piețele financiare. Totuși, o sursă apropiată companiei a declarat că obținerea garanției de împrumut a reprezentat „cea mai rapidă opțiune”. În acest fel se va asigura lichiditatea necesară susținerii furnizorilor săi.
Jaguar Land Rover este deținută de gigantul indian Tata Motors, fiind unul dintre cei mai mari exportatori din Marea Britanie. Compania angajează direct 34.000 de persoane în operațiunile sale din Solihull și Wolverhampton, în West Midlands, și din Halewood, în Merseyside. De asemenea, gestionează și cea mai mare rețea de furnizori din sectorul auto britanic. Majoritatea reprezintă întreprinderi mici și mijlocii, care angajează aproximativ 120.000 de oameni.
Peter Kyle, secretarul pentru afaceribritanic, afirmase anterior că JLR, ar trebui să fie în principal responsabilă financiar pentru lanțul său de aprovizionare. Totuși, oficialul a subliniat că atacul cibernetic din 31 august, care a forțat oprirea producției, a reprezentat un atac asupra întregii industrii auto britanice. În plus, a fost și un atac la adresa a mii de angajați din acest sector.
„Ca urmare a acțiunilor noastre, această garanție de împrumut va ajuta la susținerea lanțului de aprovizionare și la protejarea locurilor de muncă calificate din West Midlands, Merseyside și din întreaga Marea Britanie. Jaguar Land Rover este o companie britanică emblematică, care angajează zeci de mii de oameni. Astăzi protejăm mii dintre aceste locuri de muncă cu până la 1,5 miliarde de lire sterline în finanțare privată suplimentară, ajutându-i să susțină lanțul de aprovizionare și să protejeze o parte vitală a industriei auto britanice”, a declarat Kyle.
Decizia a venit după ce Kyle a avut discuții cu conducerile Tata și JLR. Constructorul auto britanic a beneficiat în 2022 de o garanție de export de 500 de milioane de lire sterline pentru a sprijini tranziția către vehicule electrice. Comparativ, în luna iulie, producătorul american Ford a primit o garanție de export de un miliard de lire sterline pentru finanțarea procesului de tranziție către electromobilitate.
JLR a anunțat că a repornit unele dintre sistemele sale informatice. Asta, pentru a accelera plățile către furnizorii săi cu probleme de lichidități. Însă, măsura nu a dus încă la reluarea producției de vehicule în Marea Britanie, care este suspendată de la 1 septembrie.
Miniștrii au analizat mai multe soluții pentru a sprijini producătorul. Între acestea se numără și o propunere de achiziționare temporară de componente de la furnizori. Acestea ar urma să fie revândute către Jaguar Land Rover după reluarea producției. Unii experți au criticat propunerea, considerând-o un „hazard moral”. Asta, deoarece compania nu a luat măsuri proprii, precum achiziționarea unei asigurări cibernetice.
Dacă Jaguar Land Rover nu ar putea produce vehicule până în noiembrie, ar înregistra o scădere a veniturilor de peste 3,5 miliarde de lire sterline. Estimarea îi aparține profesorului David Bailey de la Universitatea din Birmingham. Andrew Griffith, secretar al opoziției pentru afaceri și comerț, a salutat ajutorul. Totuși, a criticat guvernul pentru că a acționat prea lent.
„Miniștrii au luat decizia corectă, dar a durat prea mult până să ajungă acolo. Labour trebuie acum să preia și sugestia noastră pentru un sistem de reasigurare cibernetică care să protejeze companiile britanice de actori susținuți de stat într-o lume tot mai periculoasă”.