Tesla a cerut în instanță anularea deciziei prin care este obligată să plătească 243 de milioane de dolari despăgubiri într-un proces legat de un accident provocat de sistemul său Autopilot.
Compania susține că vinovăția principală îi revine șoferului și contestă temeinicia verdictului emis de juriu.
Foto: Captură video / YouTube
Oficialii Tesla au făcut apel pentru anularea deciziei prin care compania este obligată să plătească despăgubiri de 243 milioane de dolari sau, alternativ, să permită organizarea unui nou proces, potrivit unei noi cereri depuse la instanță. Avocații companiei lui Elon Musk susțin că verdictul dat la începutul lunii august „contravine legii de bază a răspunderii civile din Florida, clauzei privind procesul echitabil și bunului simț”, după cum informează TechCrunch.
În cererea lor, avocații Tesla încearcă din nou să transfere întreaga vină asupra șoferului George McGee, care este considerat principalul vinovat pentru producerea respectivului accident. Juriul a stabilit că șoferul merita două treimi din vină, iar Tesla o treime.
Cazul, foarte mediatizat, se referă la un accident produs în 2019, în Florida. McGee conducea un automobil Tesla Model S pe timp de noapte, utilizând sistemul de asistență la condus Autopilot. Acesta este ceva mai avansat decât software-ul „Full Self-Driving (Supervised)”. Ambele tehnologii cer ca șoferul să țină mâinile pe volan.
La un moment dat, McGee a scăpat telefonul mobil pe jos și s-a aplecat să-l recupereze, iar sistemul Autopilot nu a intervenit pentru a opri mașina, așa cum ar fi trebuit în astfel de situații. Vehiculul a lovit un SUV parcat, ucigând-o pe Naibel Benavides Leon, în vârstă de 20 de ani, și rănindu-l grav pe prietenul acesteia, Dillon Angulo.
McGee a fost dat în judecată separat și a ajuns la un acord cu familiile victimelor. Zilele trecute s-a aflat că Tesla a respins, cu câteva luni înainte de verdict, o ofertă de acord de 60 de milioane de dolari din partea victimelor.
Avocații Tesla și-au argumentat cererea prin faptul că legea privind răspunderea producătorilor ar trebui să pedepsească companiile ale căror automobile „funcționează în moduri care contravin periculos așteptărilor consumatorilor sau sunt nerezonabil de periculoase”.
Dacă decizia inițială ar fi menținută „s-ar descuraja inovația, s-ar crea confuzie în așteptările consumatorilor și i-ar determina pe producători să renunțe la implementarea unor îmbunătățiri în materie de siguranță de teama unor sancțiuni uriașe în caz de utilizare necorespunzătoare a produsului de către șofer”, susțin avocații Tesla. Ei critică, totodată, faptul că reprezentanții legali ai victimelor „au copleșit instanța cu o avalanșă de dovezi irelevante despre păstrarea datelor, Elon Musk și accidente diferite”.
Brett Schreiber, avocat principal al reclamanților, a precizat că „această cerere reprezintă un exemplu clar al disprețului total al Tesla și al lui Elon Musk față de costul uman al tehnologiei sale defectuoase”.
„Juriul a analizat toate faptele și a ajuns la concluzia corectă că responsabilitatea a fost împărțită, dar acest lucru nu diminuează rolul esențial pe care Autopilot l-au avut în accidentul care a ucis-o pe Naibel și l-a rănit pe Dillon. Suntem încrezători că instanța va menține decizia inițială, care nu reprezintă o condamnare a industriei vehiculelor autonome, ci o critică la adresa dezvoltării și implementării iresponsabile și nesigure a sistemului Autopilot de către Tesla”, a declarat Schreiber.
Anterior au fost intentate mai multe procese federale împotriva Tesla, în care părțile vătămate susțineau că sistemul condus autonom a jucat un rol important în producerea unor accidente mortale. În schimb, cazul din Florida, la care Tesla a făcut apel vineri, a fost primul caz federal de acest gen care a ajuns în instanță, potrivit BBC.
Anul trecut, Tesla a soluționat un proces privind un accident din 2018, în urma căruia un inginer Apple a murit după ce mașina sa, un SUV Model X, s-a izbit de o glisieră de pe autostradă în timp ce utiliza software-ul Autopilot. În 2023, un juriu din California a decis că Tesla nu a fost vinovată într-un caz în care se pretindea că pilotul automat a dus la un alt deces.