Piața auto din România a înregistrat în 2025 una dintre cele mai slabe evoluții din Europa, pe fondul unui context economic dificil.
Cel mai recent raport ACEA privind înmatriculările de autoturisme noi pe continent dezvăluie că țara noastră este în continuare una dintre puținele piețe unde vânzările de mașini sunt în declin.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/Piata-auto-Europa-Puterea-financiara.jpg)
Foto: ecfr.eu
State ca Bulgaria, Croația sau Ungaria raportează creșteri consistente ale vânzărilor de automobile noi. În schimb, potrivit datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), România se află pe un trend descendent, transmite Economica.net.
Luna octombrie a adus o ușoară revenire pentru piața auto românească, fiind înmatriculate 12.839 de mașini noi. Totalul reprezintă un salt de 11,1% comparativ cu aceeași lună din 2024. Cu toate acestea, totalul nu a fost suficient pentru a compensa scăderile acumulate de-a lungul anului. Concret, în primele zece luni, românii au înmatriculat 121.609 de autoturisme noi. Vorbim despre o diminuare cu 4,3% față de intervalul similar de anul trecut (127.061 de unități).
Principala cauză a acestui recul sunt modificările nefavorabile aduse programului Rabla. Românii au fost mult mai cumpătați în achiziția de mașini, pe fondul scăderii semnificative a bugetului alocat programului de stimulare a înnoirii parcului auto.
Contextul economic i-a făcut pe potențialii clienți să limiteze sau să amâne cheltuielile pentru bunuri de mare valoare. Drept urmare, România a ajuns sub nivelul economiilor din regiune, ba chiar printre cele mai slabe piețe auto din toată Europa.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/06/Dacia-Spring-e1762422560592.png)
Foto: Dacia
În țările vecine se observă o dinamică mult mai bună a înmatriculărilor de automobile noi. Astfel, Bulgaria a raportat o creștere de 13,5%, în Croația s-a constatat un avans de 8,2%, în Ungaria – 7,7%, iar în Polonia – 7,6%. În Europa Centrală și de Est doar Slovacia și Estonia au înregistrat scăderi.
Comparativ cu creșterea medie europeană (1,9%), piața auto din România a avut o evoluție modestă în 2025. Mai exact, a reprezentat doar 1,1% din totalul vânzărilor de autoturisme noi din Europa.
De asemenea, potrivit ACEA, românii se numără printre cei mai reticenți cumpărători de vehicule electrice. Astfel, doar 6.443 de EV-uri au fost înmatriculate în ultimele zece luni în România, cu 18,9% mai puține decât în 2024. Declinul a fost cauzat în special de schimbările operate de Ministerul Mediului în programul Rabla 2025.
În acest context, țara noastră a fost depășită la acest capitol doar de Estonia (-31%) și de Croația (-42,5%). În celelalte state europene, înmatriculările de mașini cu emisii zero au înregistrat creșteri importante.
Pe segmentul modelelor electrificate, românii au cumpărat până la sfârșitul lui octombrie cu 23,7% mai multe HEV-uri (hibride clasice) și PHEV-uri (hibride cu încărcare la priză). În contrast, automobilele termice pe benzină sau motorină au înregistrat scăderi cu 31,5% și, respectiv, cu 34,6%. Această tendință s-a consemnat și la nivel european.
Per ansamblu, în Europa (UE, Regatul Unit și statele EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), în primele zece luni au fost înmatriculate 11.020.514 de autoturisme noi. Totalul este cu 1,9% mai mare comparativ cu perioada similară din 2024.
Principalele piețe rămân Germania, cu 2.360.481 de unități și Marea Britanie, cu 1.723.120 de unități. Top 5 este completat de Franța – 1.326.298 de unități, Italia – 1.293.967 de unități și Spania – 951.516 de unități.