Este Bigster prea scump pentru un model Dacia? Este o întrebare care stârnește discuții aprinse în rândul potențialilor cumpărători.
Cu un preț ce depășește pragul psihologic de 30.000 €, SUV-ul românesc ridică miza și testează limitele percepției asupra unei mărci tradițional asociate cu accesibilitatea.
Foto: Dacia
Peste 30.000 de euro pentru o Dacia… în linii mari, cam asta poți să spui când vezi noul Bigster și, mai ales, prețul acestuia, acum, după aproape 8 luni de comercializare.
Aceasta este, însă, și misiunea pe care producătorul român și-a asumat-o când a pătruns pe segmentul SUV-urilor de clasă C. Cu acest model – considerat fratele mai mare al lui Duster – Dacia „joacă” pe un teren unde până acum nu a avut acces. Dar, ce spun cifrele, singurele repere reale dincolo de opinii, previziuni și chiar prejudecăți?
Încă de la renașterea mărcii sub tutela Renault, în 1999, Dacia și-a impus să ofere europenilor cea mai bună mașină la cel mai mic preț, pe aproape toate segmentele. Și marca de la Mioveni și-a respectat promisiunea, mărturie stând cifrele de vânzări excelente.
Din 2010 încoace, Dacia a câștigat și mai multă tracțiune, grație unor modele mai atractive decât Logan sau Lodgy. Spre exemplu, Sandero a devenit între timp cea mai vândută mașină către persoane fizice la nivel continental. Iar, asta confirmă astăzi poziția inexpugnabilă pe care producătorul român o deține pe piața europeană.
Este o zonă de confort care, însă, nu trebuie să ascundă faptul că simplu nu înseamnă neapărat și ușor. Și spunem asta pentru că Dacia a complicat într-un fel lucrurile în 2025 cu noul Bigster. Asumându-și rolul de „un Duster mai mare”, SUV-ul cu 5 locuri și o lungime de 4,57 metri atacă segmentul unor concurenți mai „premium”. Adică acolo unde marca autohtonă nu a avut până acum legitimitate.
Așadar, se naște următoarea întrebare: este Bigster un candidat serios pentru a atrage clienți de la concurență? Adică de la modele precum Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan sau Peugeot 3008, care astăzi au prețuri prohibitive. Asta este ceea ce Bigster mai trebuie să demonstreze.
Bigster are suficient potențial pentru a deveni best-seller la rândul său. Asta, deoarece vine, în premieră pentru un model Dacia, cu plafon panoramic, jante pe 18 inch, hayon acționat electric și alte dotări premium, potrivit revistei LʼAutomobile. Nici o altă Dacia nu a fost până acum atât de bine echipată. Dar, justifică toate acestea prețul de peste 30.000 de euro, atâta cât costă varianta de top Hybrid de 155 CP?
Dacă ne uităm la primele cifre de vânzări, răspunsul la această întrebare pare să fie de partea mașinii. Lansat la începutul anului curent, SUV-ul de segment C construit la Mioveni a convins deja în Franța, una dintre piețele importante din Europa, peste 9.200 de clienți. Adică de trei ori mai puțin comparativ cu fratele său mai mic Duster, cel mai bine vândut model al mărcii pe această piață.
Numărul de unități livrate în hexagon este suficient de mare pentru a plasa Bigster-ul aproape de Renault Austral (13.000 de unități). Modelul românesc s-a vândut aproape la fel de bine ca electricul Tesla Model Y sau ca Volkswagen Tiguan (ambele în jur de 10.000 de unități).
Aici trebuie făcută o precizare importantă. Prețurile lui Bigster au fost comunicate abia în primele zile din ianuarie. Asta înseamnă că a pornit anul cu un ușor handicap în fața rivalilor, ceea ce face ca performanțele de vânzări de până acum să fie și mai remarcabile. Lista cu prețurile Bigster poate fi văzută aici.
Interesant este faptul că majoritatea celor care au achiziționat un Bigster au fost persoane fizice. Dacia își dorea inițial ca SUV-ul său să fie o opțiune mai ales pentru companii. Contrar așteptărilor, acestea din urmă au reprezentat sub 10% din totalul vânzărilor.
Totuși, se poate vorbi despre un succes important pentru marca „accesibilă” deținută de Grupul Renault. Aceasta își diversifică portofoliul de clienți, cu comenzi ce depășesc pragul de 32.000 de euro, un nivel rar atins în trecut. Misiunea lui Bigster nu s-a încheiat încă. Asta, deoarece 2025 este doar primul an de comercializare pentru SUV-ul românesc. Adevărata provocare va fi menținerea acestui ritm odată ce efectul de noutate se va estompa.
Pentru asta este foarte important ca Dacia să nu-și neglijeze valorile de bază, și anume simplitatea și prețurile accesibile. Cu atât mai mult cu cât, în următorii patru ani, va lansa noi modele, în special noile generații pentru Sandero și Spring. Primul va trebui să facă tranziția către hibrid, iar urbana electrică va trebui să facă față concurenței dure din partea producătorilor chinezi, în frunte cu Leapmotor T03.